Cred că încă mai e nevoie de timp
pentru o judecată definitivă asupra Tratatului nostru cu Ucraina din vara lui
1997. La vremea respectivă el a avut în țară câțiva susținători acerbi, ce
prezentau Tratatul drept o condiție sine qua non pentru intrarea în NATO. De la Washington și Bruxelles mesajele
nu veneau însă deloc imperative, ci doar sugerau că acordul cu Ucraina ar
facilita integrarea euro-atlantică. Să existe în arhive documente diplomatice
despre care încă nu știm? Nu exclud.
Ce știu bine, în schimb, e că la
întrunirile Convenției Democratice, anterioare alegerilor din toamna lui 1996,
la care participam împreună cu colegi din conducerea Alianței Civice, viitorul
președinte Constantinescu a vorbit, cu o ocazie sau două, despre faptul că
acordul cu Ucraina ar constitui o condiție obligatorie. După victoria în
alegeri și alianța la guvernare cu FSN-iștii lui Petre Roman, semnarea
Tratatului a avut parte de o propagandă intensă. Petre Roman și camaradul
Adrian Severin au fost agenții cei mai fervenți. Iar televiziunea ProTV tribuna
cea mai generoasă. (Televiziune la care serveau cauza alți doi proto-feseniști:
Silviu Brucan, fost propagandist stalinist odios, și Adrian Sârbu; cel din
urmă, proprietar al ProTV, alături de Ion Țiriac. Doi oameni ale căror averi imense
proveneau din surse ce probabil nu vor fi vreodată știute – dar și, vorbesc în
cunoștință de cauză, din primele jafuri de după Revoluție.)
Odată cu instalarea la Cotroceni,
Constantinescu face front comun cu Roman
și Severin, ajunși și ei acum președinte al Senatului, respectiv ministru de
Externe. Fapt important și acesta, dubioasa Zoe Petre vine și ea la Cotroceni,
aparent de nicăieri, îl ia în primire pe președinte și are ca primă grijă să-i
rupă practic orice legături cu A.C și C.D.R.
Astfel că la 7 iulie Senatul ratifică
Tratatul, care anterior fusese semnat succesiv, cu omologii ucraineni, de
Severin și Constantinescu. Sunt recunoscute în acest mod, indirect,
consecințele Pactului Hitler-Stalin cu privire la Bucovina de nord, Basarabia
de sud şi nordul Maramureşului istoric. Prin actul din vara lui 1997 statul
român se dezicea indirect chiar de Declarația propriului Parlament din 28
noiembrie 1991, prin care încercarea de la acea vreme a Ucrainei de legitimare
a dreptului asupra teritoriilor românești luate cu forța de către URSS era
categorisită drept nulă și neavenită. În 1993, un demers de cam același sens a
fost făcut de Guvernul de la București pe lângă cel ucrainean.
În sfârșit, dar practic în primul rând
în contextul dat, al teritoriilor românești din compunerea Ucrainei, este cea a
situației românilor din aceste teritorii. Mai ales că situația în cauză e una
mai mult decât dificilă, și intolerabilă. Lucrurile sunt în general cunoscute,
încât cred că ajunge să mă refer pe scurt la două dintre ele.
În privința învățământului în limba
română, discuțiile au revenit în actualitate în toamna anului trecut când la
Kiev a fost adoptată o nouă Lege a educației extrem de restrictivă pentru
comunitățile etnice autohtone. O analiză de la acea dată a lui Vlad Cubreacov,
respectat militant basarabean pentru drepturi românilor, arăta că în
cadrul actualelor ei frontiere, lărgite
de Stalin, Ucraina a închis în ultimii 93 de ani 205 școli românești din cele
282 câte au existat istoric, școli pe care nu le-a deschis ea. Iar aceasta în
condițiile în care nu există niciun caz în care România să fi închis școli
ucrainene. Dimpotrivă, România le-a deschis și le deschide acolo unde nu au
existat niciodată. În privința cetățeniei, Ucraina se numără printre puținele
state europene, care mai și aspiră la integrarea în UE, care nu permite dubla
cetățenie, și nici derogări pentru cetățenii din UE. Ce face în schimb Ucraina?
D-l Cubreacov ne mai dă o cifră: în câțiva ani (din jurul lui 2010), conform chiar presei de la Kiev,
Ucraina a trimis în Republica Moldova circa 200.000 de pașapoarte către ceea ce
ea a pretins că ar fi cetățeni ai săi (ai Republicii Moldova în orice caz).
Ce fac în schimb autoritățile noastre?
Ca să mă refer numai la chestiunea
cetățeniei, un singur exemplu foarte punctual și actual, pe care l-am aflat de
la d-l Liviu Petrina, un intelectual de o discreție rară – militant și el, cu
state vechi, și nu o dată cu reușite remarcabile, pentru drepturile românilor
din teritoriile răpite de, iată, eternul Stalin. În noiembrie 2017, Asociația
d-lui Petrina – îndreptățită prin Statut la asemenea demersuri și pe baza
solicitării avocatului a doi tineri români din Ucraina – reclamă ministrului de
Externe Meleșcanu că timp de peste doi ani tinerii în cauză n-au primit niciun
răspuns la cererea adresată Consulatului României din Cernăuți pentru acordarea
cetățeniei române. Cei doi, Valer Popescu și Vasile Rubuleț, îndeplineau
desigur condițiile cerute de Legea română a cetățeniei. Trece mai mult de un an
și Asociația nu primește nici ea vreun răspuns. D-l Petrina se adresează din
nou ministrului Meleșcanu (și el aproape la fel de etern ca Stalin). Într-un
târziu răspunde un funcționar de la Autoritatea pentru Cetățenie, care
pretextează că Asociația nu prea ar avea calitate de reprezentare – deși, cum
am arătat, calitatea exista, deplină și probată.
Încât cred că nu mai rămâne decât să ne
întrebăm dacă nu cumva conduita de azi a autorităților române se înscrie,
dureros, în logica cedărilor din vara lui 1997. (Revista Timișoara, 30 martie
2018)
Stalin: o actualitate dureroasă, articol publicat in anul 2018